tiistai 31. toukokuuta 2011

Viikonloppu Prahassa

Ei lopu tekeminen kesken. Perjantaina töiden jälkeen lähti Czech Airlinesin kone kohti Prahaa klo.19.05. Perillä 20.20 ja siitä suoriltaan hotellille, joka oli 800 m O2-Arenalta.

Se miksi lähdin Prahaan oli ihan pelkästään viime talvisen Thaimaamatkan ansiota. Tutustuin Koh Lantalla itävaltalaisiin heppuihin ja nyt lähdin katsastamaan Sensation White -bileet Prahaan heidän kanssaan. Ekstempore lippujen osto viime helmikuussa. Sensation white on sisätiloissa pidettävä tanssitapahtuma, joka on lähtöisin Hollannista (tarkemmin ID&T -mailman suurin konemusiikkitapahtumien järjestäjä). Alkuperäinen tapahtuma järjestettiin Amsterdam ArenAlla viidesti vuoteen 2005 asti. Sen jälkeen tapahtumaa on järjestetty Puolassa, Espanjassa, Itävallassa, Chilessä, Saksassa, Belgiassa, Unkarissa, Tsekeissä, Latviassa, Venäjällä, Tanskassa, Liettuassa, Portugalissa, Romaniassa, Serbiassa, Brasiliassa, Norjassa, Ukrainassa ja UK:ssa. Amsterdamin tapahtuma on edelleen suosituin ja sinne liput myydään yleensä parissa viikossa loppuun. Viikko sitten tuli ilmoitus että Sensation järjestetään Kööpenhaminassa lokakuussa. Sain kuitenkin vihiä että täällä paikalliset konemusiikin ystävät erottuvat aikalailla muun maailman vastaavista tyypeistä ja meno saattaa Köpiksessä olla jopa hieman vaarallista jossain määrin. Eli hyvä että tuli testattua tapahtuma ensin Prahassa...jossa tunnelma oli muuten ihan huima!!

Perjantaina heitimme kamat hotellille ja matkasimme metrolla keskustaan syömään. Ruoka, eikä myöskään olut ollut kovin kehumisen arvosta. Siitä striptease-clubille, jossa oli meidän lisäksemme paljon naisia ja kaksi miestä. Itse show oli todella väsynyttä ja tytöt evät missään nimessä kauneimmasta päästä. Sisäänpääsy oli 300 korunaa (minulle ilmainen) ja tytöt todella odottivat että heiltä olisi ostettu palveluita tämän sisäänpääsyn lisäksi. He jopa hieman suuttuivat kun poikia ei kiinnostanut. Eräs tytöistä selitti että katsella voi kotonakin...vaikka elokuvia. Että täällä he tienaavat elantonsa. No joimme drinkit ja lähdimme clubille jonka ulkopuolelle kantautui hyvä tanssimusiikki. Jatkoimme iltaa siellä kolmeen asti ja otimme taxin hotellille (500 korunaa).

paikallinen snägäri

ei niin maukasta pizzaa

Lauantai aamulla kymmeneltä ylös ja kaupungille. Aamiaiseksi paikallista hotdogia. Shoppailua ja nähtävyyksiä. Lounaaksi gulashikeittoa leivän sisältä ja takaisin hotellille. Suihku, meikki ja vaatteet ja valmiina tanssimaan. Kävelimme arenalle joka oli jo ihan hyvin täynnä valkoisiin pukeutuneita ihmisiä. Jonottaa ei tarvinnut ollenkaan. Musiikki oli hyvää ja äänenlaatu huippua. Aamulla ei tuntunut korvissa yhtään toisin sanoen. Tunti lähtölaukauksesta hukkasin pojat, mutta onneksi puhelimet toimivat ja sain heihin yhteyden.Vanhat ystäväni, valkoiset korkokengät espanjasta jaksoivat palvella viisi tuntia, ennen kuin minun oli pakko lähteä lampsimaan takaisin hotellille noin kolmen maissa. Ensikerralla ei siis turhia luuloja vaan lenkkarit jalkaan vaan! Pari muutakin korkokenkäsankaria oli reunoilla valittelemassa jalkojaan:)

Sunnuntaina käytiin hotellin aamiaisella ja siitä reippaina kaupunkiin metrolla. Metrolippua ostettaessa tuli valittua vääränlainen lipputyyppi: kielenä vain tsekki ja ainut mitä ymmärsin oli 20 min. No mitä tuosta nyt voi muuta ymmärtää kuin että lippu on voimassa 20 min. Kun olimme päätepysäkillä tarkastaja oli sitä mieltä, että ostamamme liput oli tarkoitettu vain 5 pysäkin matkoille ja me olimme kulkeneet 7 pysäkkiä. Joten jokaiselle 700 korunan sakot noin niinku läksiäislahjaksi. Päivä jatkui kidutusmuseolla ja seksivälinemuseolla, jonka jälkeen pojat heittivät minut lähemmäs kenttää. Minun lentoni oli vasta maanantai aamuksi ja pojat lähtivät illalla ajamaan takaisin Wieniin. Hostellit lähellä kenttää olivat kohtuu kämäsiä, eikä niissä puhuttu englantia. Lentokentän kolme hotellia oli kaikki hintaluokkaa 120 €/yö. Holiday Inn:stä sain onneksi osoitteen läheiseen majataloon, mikä kustansi yhteensä 1100 korunaa kyyteineen ja aamupaloineen + netti. Nukuin tyytyväisenä viimeisen yön rauhallisella omakotitaloalueella, ja aamulla emäntä heitti minut kentälle. Jos etsii Prahassa hyvää majapaikkaa lentokentän läheltä tämä on oiva vaihtoehto siihen: Pension Repy, 1,5 km metrolle, juna vieressä, 7 km keskustaan...http://www.pensionrepy.cz.  Lento oli ajallaan ja minä olin maanantai aamulla töissä klo 9.10.

Maanantaina töiden jälkeen aurinkoa, mansikoita ja siideriä puistossa jonne tuotiin elefanttiptsaita:) Iltapalaksi pizzaa järvenrannalla auringonlasku taustakuvana. KESÄ!!!