maanantai 1. lokakuuta 2012

DFDS Seaways risteily Osloon

Oltiin puheltu jo pitkään Thomasin kanssa reissusta Osloon ja itse halusin lisäksi päästä myös näkemään miten Köpis-Oslo ristely pärjää Helsinki-Tukholma risteilylle. Down Townista satuin löytämään viikonloppuristeilyn tosi halvalla ~500 kr /kahdelta hengeltä. Saman verran maksoi buffet merinäköalalla siihen päälle.

Lähdettiin siis perjantaina töiden jälkeen kohti Osloa. Boarding sujui nopeasti ilman turhia jonotteluja kun tiskejä oli riittävästi. Hytit olivat huonoimmat mahdolliset, mutta sijaitsivat silti kannella 6 - ilman ikkunaa ja kaksi sänkyä. Kävimme nauttimassa alkumaljat ja siirryimme ennalta varattuun seisovaan pöytään. Seisovapöytä kahdelta juomineen maksoi 900 kr. Pöydästä sen verran, että ennen vanhaan ruotsinlaivalla buffet oli parempi. Lämminruokapuoli oli mielestäni hyvä, mutta kylmältä puolelta ei oikein löytynyt syömistä lautastolkulla. Siitä tosin on aikaa kun olen viimeksi nauttinut ruotsinlaivalla buffetista. Lopun illasta istuskelimme kuuntelemassa livebändiä aikuisten yökerhossa. Laiva tuntui olevan samanlainen kuin perus ruotsinlaivat Oraksen hanoineen. Taxfree oli huomattavasti suppeampi ja ravintoloitakin oli melko vähän. Tanssilattialla ei ihan niin paljon viihtynyt ihmisiä kuin suomessa ja nekin jotka viihtyivät eivät osanneet tanssia.

Lauantai aamulla klo 10 saavuimme Osloon. Poiketen ruotsinlaivasta kaikkien matkustajien oli poistuttava laivasta viimeistään 10.15 ja laivaan pääsi takaisin klo 11. Käpsyttelin terminaalista keskustaan ja otin central stationilta metron Munch-museoon.

Central stationilla liikkui tiikeri.

Museolta otin metron patsaspuistoon. Vigeland Park on mailman suurin patsaspuisto, jossa patsaat ovat vain yhden taiteilijan käsialaa. Puisto on Gustav Vigelandin elämäntyö, jossa esillä on hänen yli 200 veistostaan (bronssista, graniitista ja raudasta). Puisto valmistui pääosin aikavälillä 1939 ja 1949.

Aivan ihana ruusuntuoksu

Puiston ihastelun jälkeen päätin käpötellä lähellä olevaan ravintolaan, jonka olin bongannut aikaisemmin SASin uutimailista - norjalainen stuertti suositteli ravintolaa Oslossa vieraileville. Ja ravintola tosiaan oli vierailun arvoinen! Valitsin listalta kanttarellikeiton (jossa oli pekoninpalasia pohjalla) ja jälkkäriksi viinimarjapiirakkaa. Juomaksi luomumustikkamehua. Nam nam. Oli tooodella hyvää. Palvelu uskomattoman ystävällistä jaravintola todella viihtyisä.

Lounaan jälkeen päätin koittaa kävelyä takaisin keskustaan - ilma oli niin ihana ja aikaa oli hyvin jäljellä. Katsastin pari kenkäkauppaa paikallisella Strögetillä, mutta parempaa shoppailua en suorittanut vaan jatkoin matkaa oopperatalolle.

Seuraavassa näette kuvakollaasin Oslosta. Kuvaajana toimi kaupunkiin tutustunut Thomas.

Kalastajia.
Oopperatalo kaukaa.

Laiva lähti satamasta kotimatkalle neljän maissa ja me saimme varattua illallisen vasta yhdeksäksi.
Ruoka ei ollut kovin ihmeellistä ja hinta oli samanverran kun edellisillan buffet juomineen. Ei niin että yleensä suosisin buffetteja, mutta kyllä pitää sanoa että jos risteilee niin kyllä sillon pitää ottaa buffet!!

Kotona Köpiksessä oltiin kymmeneltä aamulla. Thomasin vahemmat saapuivat samaan aikaan omalta risteilyltään ja nappasimme heidät mukaan. Illemmalla kävimme tutustumassa Idaan joka on kylässä Nyhavnissa nyt 3 viikkoa.

Trampoliini Nyhavnissa, jo vanhakin nuortuu

vai miten se meni

Kannattaa testata
Ja sitten lopuksi pieni vinkki ihmisille jotka pitävät viskistä, rommista ja mitä näitä nyt on eri alkomahooleja. Torvehallenista löytyy tällänen soppi. Näyttäis olevan esim 35 erilajia viskiä. Ite ostin karkkeja. SINNE!