tiistai 15. joulukuuta 2015

Berliinin metro - kertalipulla yhteensuuntaan kahden tunnin ajan.

Jaoin Facebookissa jo ilmaisen vinkin, että muistakaa matkustaessanne Berliinissä olla tarkkoina metrolippujen kanssa. Sakko on nimittäin 60 €.

Saavuin Berliiniin Schönefeldin kentälle sen verran myöhään perjantai-illalla, että siinä ei ollut enää aikaa alkaa kikkailla metrojen ja bussien kanssa majapaikalle. Otin siis taxin. Sama tapahtui pari muutakin kertaa viikonlopun aikana kun ilma oli mikä oli ja tytöt oli tehty sokerista. 

Kotiin lähdön kynnyksellä mietin, että ottaisinko metron ja bussin takaisin kentälle? Toisaalta kasseja oli niin paljon että taxi olisi helpompi, toisaalta taas taxi maksoi 30€ ja metro/bussi yhdistelmä 1,70€. Lopullinen päätös syntyi kun ulkona ei näkynyt taxeja. Otin metron ja maksoin tuon 1,70 lippuautomaattiin. Minulla oli metrokartasta otettu kuva puhelimessani ja sitä siinä tutkiskelin körötellessäni lentokenttää kohti KUNNES huomasin, että kenttä jonne olin suuntaamassa oli Schönefeldin kenttä ja mun lento lähti Tegelin kentältä joka oli metrolinjan vastakkaisessa suunnassa. Nopeasti ulostautuminen metrosta ja toiselle puolelle laituria. Oikeaan suuntaan menevän metron kyytiin ja seuraavalla pysäkillä lippujen tarkistaja kyytiin. Näytin hymyillen lippuani tarkastajalle joka alkoi mimittää jotain saksaksi. Sanoin etten ymmärrä häntä ja hän kertoi lippuni oikeuttavan matkustuksen vain yhteen suuntaan. En oikein vieläkään käsittänyt ja selitin, että olin menossa Tegelin kentälle ja huomasin olevani menossa väärään suuntaan ja nyt korjasin suuntauksen tulemalla pari pysäkkiä takaisinpäin ja oikeaan suuntaan. 

Ei auttanut kuin ulos vain metrosta tarkistajan kanssa ja sakko lappua kirjoittamaan. Tarkistaja kirjoitti pikkuruiseen koneeseensa tietojani raastavan hitaasti. Kysyi asunko Berliinissä ja kerroin asuvani Kööpenhaminassa. Hän käski minua näpytellä laitteeseen osoitteeni ja kysyi sitten asunko Norjassa. Kun vastasin, että en asu, niin hän toisti kysmyksen ja myös hänen kollegansa otti asiakseen auttaa tilannetta kysymällä toistamiseen Norjalaisuuttani. Kun aloin hermostua, tarkastaja käski kiukkuisena olemaan rauhallisesti. Sanoin, että minulla oli todella kova kiire kentälle, että voisiko tämä nyt vaan keskittyä kirjottamaan niitä tietoja sinne koneeseensa ja sen jälkeen tilaamaan minulle taksin. Kun homma oli valmis tarkastaja lähti sanomatta heitä. Pysäytin hänet ja pyysin soittamaan taxin, jolloin hän neuvoi minua ottamaan taxin kadulta. Onneksi taxeja oli vapaana ja sain yhden nopeasti kentälle. 

Tässä samalla haluaisin antaa myös positiivista palautetta Tegelin lentokentälle. Olin auttamattomasti myöhässä. Jonotin matkalaukkua kirjattavaksi kun virkailija kertoi minun olevan myöhässä ja neuvoi minua viemään laukun suoraan portille. Olin jo varma, että joudun ottamaan laukun käsimatkatavaroihin ja jättämään kaikki nesteet Berliiniin, mutta ei ei. Portilla neiti sanoi että "tämä ehti nyt mukaan viime sekunneilla" ja otti laukun itselleen. Siirryin portille ja pääsin suoraan koneeseen. Eihän minulla edes ollut kiire. Osa matkustajista jonotti vielä kuilussa koneeseen pääsyä. Saavuin kentälle boardingin alkaessa.

Palaute-Naisena tottakai kirjoitin myöhemmin palautetta Berliinin Metrolle. Eihän se nyt voi olla mahdollista, että saan 60€ sakot virheestä, jota en edes tiennyt tekeväni. Lipun tekstit olivat ainoastaan saksaksi, joten ainut mitä ymmärsin oli 2 h voimassaoloaika. Lisäksi missä muussa kaupungissa on niin mieletön julkisenliikenteensääntö, että lipulla voi matkustaa vain yhteen suuntaan? Ei missään. Niinpä kirjoitin palautteeseeni että ostin lippuautomaatista englanniksi single ticketin ja että näin kävi. Lisäksi Berliinin Metron tulisi olla vähän enemmän turistiystävällinen ja ilmoittaa ihmisten kielellä lipun säännöistä. Osoitin myös olevani pahoillani ja kerroin aikeeni olleen ainoastaan hyviä. 

Viikon päästä sain sähköpostitse vastauksen SAKSAKSI. Sen verran ymmärsin että sakkoni hintaa oli laskettu 7 €on. Kuulemma heidän virallinen kielensä oli saksa ja siksi he eivät voineet vastata minulle englanniksi. Sain alennuksen koska olin kirjottamani mukaan kiireessä menossa lentokentälle ja käytin ensimmäistä kertaa metroa. Säännöt oli kuulemma jossain infotaululla ainakin miljoonalla eri kielellä (missä mahtoi olla kun asemilta ei meinannut edes metrolinjakarttaa löytyä).

Kannatti siis antaa palautetta, mutta ihan vaan kaikille jotka ajattelevat käyttää Berliinin Metroa, koittakaa muistaa tuo outo saksalainen yhdensuunnan-sääntö. Olihan tästä ihan turhaa vaivaa pikkuasian takia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti