Päivitetty 6.11.2015
In english - please check the link below
There is no sense to use any other transportation than metro or train to the center of Copenhagen:
In english - please check the link below
There is no sense to use any other transportation than metro or train to the center of Copenhagen:
https://www.cph.dk/en/parking-transport/bus-train-metro/metro/
https://www.cph.dk/en/parking-transport/bus-train-metro/train/
https://www.cph.dk/en/parking-transport/bus-train-metro/train/
Tämä näyttäisi olevan nyt välttämätön postaus. Olen kehittänyt monen vuoden aikana ohjeitani, jotka annan kylään tuleville Suomalaisille, eikä ole vielä kertaakaan kukaan saapunut niin, että homma olisi mennyt ekalla kerralla putkeen. Tässä siis ohjeet seikkaperäisesti kuvien kera:
Metroasema sijaitsee Terminaali 3 päässä sisätiloissa. Metro kulkee 4-6 minuutin välein päivä- ja ilta-aikoina, ja yöllä 15-20 minuutin välein. Matka-aika lentokentältä esim. Nørreport Stationille on 15 minuuttia.
Kun olet matkalla Kööpenhaminan keskustaan, neuvon ottamaan metron joko Kongens Nytorville tai Norreportille. Central Station on päärautatieasema Tivolin takana ja sieltä on enemmän matkaa Strögetille ja Nyhavniin (Kööpenhaminan tunnetuin ostoskatu ja postikorteissa esiintyvät kanaalitalot), mutta Vesterbrohon haluaville se on toki paras vaihtoehto. Kaikkiin näihin pääsee näppärästi lentokentältä ilman sisätiloista poistumista. Taxi maksaa saman verran kuin Helsingissä, eli ihan liikaa ja bussilla saat körötellä ikuisuuden.
Kuten alla olevasta kuvasta voidaan nähdä metro on Kööpenhaminassa yhtä tehokas kuin Helsingissäkin. Linjoja on kaksi, jotka haarautuvat Christianshavnissa. Lentokentältä lähdettäessä kaikki tiet vievät keskustaan, eikä tarvitse miettiä mihin suuntaan metrolla lähtisi - on vain yksi suunta. Keskustassa tepasteltaessa voit kuitenkin huomata, että uudistuksia on luvassa ja kohta minunkaan ei enää tarvitse käyttää inhoamaani bussia mihinkään.
Kuten alla olevasta kuvasta voidaan nähdä metro on Kööpenhaminassa yhtä tehokas kuin Helsingissäkin. Linjoja on kaksi, jotka haarautuvat Christianshavnissa. Lentokentältä lähdettäessä kaikki tiet vievät keskustaan, eikä tarvitse miettiä mihin suuntaan metrolla lähtisi - on vain yksi suunta. Keskustassa tepasteltaessa voit kuitenkin huomata, että uudistuksia on luvassa ja kohta minunkaan ei enää tarvitse käyttää inhoamaani bussia mihinkään.
Seuraavassa kuvina poistuminen lentokentältä. Kun olet poistunut koneesta ja löytänyt kylttejä seuraamalla matkalaukut, voit alkaa seurata alla olevaa kuvasarjaa. Olen antanut ohjeen ystävilleni, että kävelevät vain suoraan. Sananmukaisesti siis kävelette vain suoraan tullin porttien jälkeen. Ei käännöksiä mihinkään. Pahoittelen kuvien erittäin huonoa laatua. Kamerana toimi ah niin turha Black Berry. Pitäisikin ensi kerralla oikeen päivittää kuvasarja, black berryä ei nimittäin enää valmisteta, wuhuu!
Tulli laukkuhihnojen jälkeen. |
Täällä ihmiset odottavat matkoilta palaavia läheisiään. Porttien ulkopuolella odottaa tanskanlippumeri. |
Matka jatkuu suoraan suoraan, kunnes edessä näkyy hissi. Kierretään hissi ja jatketaan samaan suuntaa. |
Ylös ylös |
Tämä on näkymä portaiden jälkeen. Eteenpäin! Vasemmalle jää check in masiinat. |
Eteenpäin! Siellä lasinen metrokuilu jo näkyy! |
Keskellä heti invakyltin jälkeen näkyy lippujenmyyntimasiina. |
Julkisilla liikkumiseen tarvitaan lippu tottakai. Klippekortit on historiaa ja Köpiksessäkin on siirrytty vihdoin matkakorttijärjestelmään. Turisteja tämä tosin ei paljon helpota. Tanskassa on käytössä zone järjestelmä,
joka hämää fiksumpaakin matkustajaa aika usein. Voin kertoa sen enempää selittelemättä, että lentokentältä keskustaan
on 3 zonea, keskustassa liikuttaessa lippu pitää ostaa 2 zonelle. Lippuautomaatit ovat onneksi myös uudistuneet ja lentokentän painikkeista löytyy myös "Copenhagen City Center" vaihtoehto. Vastaavasti keskustan masiinoista löytyy vaihtoehto "Airport".
Keskustan sisällä liikuttaessa zoneja on 1, mutta lippuja myydään edelleen ärsyttävästi zonejen mukaan ja pienin zone määrä on 2.
Keskustan sisällä liikuttaessa zoneja on 1, mutta lippuja myydään edelleen ärsyttävästi zonejen mukaan ja pienin zone määrä on 2.
Oven yläpuoleta voi tarkistaa metrokartan. |
Tältä näyttää tarkastaja ja kyltissä Nørreport. Sakkoja jaellaan herkästi ja tarkastajia on tooodella paljon verrattuna Helsinkiin. Suosittelen siis ostamaan lipun. |
Lipuista vielä:
Alle 12 vuotiaat lapset (rajoituksena 2 per aikuinen) matkustavat ilmaiseksi. Alle 16 vuotiaille myydään omia lippuja.
Keskustan sisällä matkustettava lippu on voimassa tunnin ja maksaa 24 kr (3,20€)
Keskustan ja lentokentän välinen matka kustantaa 36 kr (4,80€). Esimerkiksi Lousianaan keskustasta matkustettaessa zoneja kertyy 9 ja hinta on 108 kr (14,50€), lippu on voimassa 120 minuuttia. Ilman lippua matkustaminen kustantaa 750 kr (100€) ja lippuja ei voi ostaa enää metrosta tai junasta. Busseissa lipun voi ostaa vielä kuskilta. 24 tunnin lippu maksaa 130kr (17,50€) ja on voimassa koko pääkaupunkiseudulla.
Pyörälle ja koiralle (joka ei ole kuljetuskopassa) on myös omat lippunsa.
Reittioppaan paikallinen korvike on rejseplanen josta voi myös tarkistaa hinnat ja zonet.
Paljon matkustelleena otin tämän infon ilolla vastaan. Tässä päivitetty versio; eli suoraan passintarkastuksesta uloa ja sen jälkeen seuraatte vain Metro-kylttiä. Ovat ilmeisesti lisänneet informaatiota, koska tuolla ei kukaan lukutaitoinen kykene eksymään. Ennen metroa ostin 3-zonen lipun (36 kruunua) ja paikalla oli virkailija, joka osasi neuvoa, jos joku ei ihan ymmmärtänyt. No se pointti oli siis: Metro-kylttejä joka ikisessä paikassa! Ihana kenttä ja ihana Köpis!
VastaaPoista