perjantai 18. maaliskuuta 2011

Sulake napsahtaa just

Perjantai! Jipii!

Perinteisellä perjantai-aamiaisella sämpylää ja viineriä naamariin ja töiden jälkeen dippaa kello kuuteen. 

Nettipankkirintaman selvittely jatkui sitte lopun päivää. Työkaveri käänsi mulle kasan pankin lähettämiä tanskan kielisiä papereita ja niistä kävi selville, että mulle on oikeesti annettu joku lasten pankkitili. Visa Electron viel menee, mutta se että mulle on joku erityinen konto-kik -tili johon en saa Nem-ID:tä ei kyl oo kovin hyvä juttu. NemID on Tanskalaisten versio nettipankkitunnuksista, joilla voi nykyään Suomessa tunnistautua lähes missä sivustoilla tahansa. Tanskassa NemID on vaan sama kaikissa pankeissa. Hankit sen yhestä niin se käy kaikkiin. Samanlaiset avainlukulistat, olet sitte missä pankissa tahansa asiakkaana. Sen jälkeen se toimii sähkösenä allekirjotuksena joka paikkaan. Ja sitä myös tarvitaan joka paikassa! Esimerkiksi nyt mun työnantaja edellyttää mun avaavan E-boksin, jonka saa avattua vaan noilla NemID-tunnuksilla. E-box on tollasten virallisten "papereiden" säilöntä paikka. Että vaikka sähköpostiosotteet tai osotteet vaihtuu niin tuon osoite on aina sama kuolemaan saakka. 

Kun pääsin siis kotiin aloin selvittelemään mistä pystyn lähettämään kysymyksen pankille. Ensinnäkin nordea.dk sivuilla ei ole yhtään ainutta sähköpostiosotetta. Sähköpostia olisi mahdollista lähettää nettipankista, mutta kun mulla on toi tynkäversio jossa ei oo mitään tollasia mailin lähetys ominaisuuksia (tarvisin sen NemID:n, et pystyisin valittamaan että tarviin sellasen). No sitte vihdoin löysin asiakaspalveluyksikön ja niiden palaute lomakkeen. Väsäsin pienen tulikiven katkusen kirjelmän (niin sanotun palautteen) ja tsädää, nordean verkko ei vastaa. Vaihdoin selainta ja tein kaikkeni mut ei. Melkein kolme tuntia tuhlasin sähköisen allekirjoituksen eteen ilman minkään laista edistystä. Luovutan!


Että rauhallista viikonloopua teillekin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti